Sorry seems to be the hardest word

1kommentarer

För alltid. Hur många gånger har man inte hört de orden? "Det kommer alltid att vara du och jag", "Jag kommer alltid att finnas hos dig " osv. Jag är ingen tvär och bitter liten mäniska men jag måste få slå hål på "för alltid" lögnen innan den går folk åt huvudet.
Att säga för alltid till någon är det samma som att mala ner fingrarna i en köttkvarn, För oftast så menar man det inte. och även om man menar det fruktansvärt mycket för stunden hur kan man veta vad som kommer att hända imorgon?(och för att inte tala om hur sinnessjukt det är att binda upp sig så fruktansvärt).
 Det är ett överskattat uttryck (och med det nekar jag inte till att orden någon gång hoppat ut ur min mun med) men tänk er, oftast när man säger det så menar man egentligen "Tills någonting annat dyker upp". För hur många För alltid har någonsin slagit in? 
Hur lång tid är förresten för alltid?
Den frasen är lika uttjatad som "förlåt" och "Jag älskar dig", jag tror att det blir en drog till slut. Jag hade en kompis en gång som missbrukade de tre fraserna så grovt att jag vid ett tillfälle blev tvungen att fråga henne om det gick på automatik, då tittade hon lika frågande på mig som om jag hade snortat en lina kokain på hennes finklänning och sa "Vaddå". 
Det var då det slog mig, vi har inte en aning längre, vi människor har blivit kalla varelser, så kalla att vi inte ens vet vad som kommer ut ur våra munnar, så länge det låter bra eller hur?  
För länge sen när någon klok människa satt och kom på alla dessa ord så innebar För alltid att någonting skulle fortsätta tills tiden tog slut, Förlåt betydde ånger och Jag älskar dig betydde att man tyckte så mycket om någon att man inte riktigt kunde mäta det.
Idag har de tre fraserna helt nya betydelser, För alltid innebär tills senare , förlåt betyder "jag menar det inte men här, ta ett känslomässigt plåster" och Jag älskar dig, jag vet inte ens hur man översätter det idag.
Med det vill jag inte säga att alla människor totalt har glömt ursprungsmeningen med dessa fraser. men jag vill bara påpeka att ju mer vi närmar oss för alltid dessto mindre mening får orden som kommer ur oss.
Nu låter jag som en tvär och bitter liten tant som har dragit upp nylonstrumpbyxorna för långt. Det är bara det att jag är så trött på att  alla dessa stora ord används i så små samanhang.
nej nu är jag trött på att tjata. så jag ska avsluta snyggt med att säga, lev väl för fan.

1 kommentarer

Hanna

19 May 2007 14:41

Fan vad bra, fan vad förbannat jävla bra kristin.
Förslag till betydelsen av frasen "jag älskar dig":
Jag tycker helt enkelt bara om dig just nu.
(om jag tycker om dig sen, det kvittar).

Kommentera

Publiceras ej