Me and Bobby Mcgee

2kommentarer

Hur tänker du nu?
Jag väntar mig en värld
Hur tänker du nu?
Hallå, är det nån där? 
                        - Kent, skisser för sommaren


(tjuvlyssnat i charkdisken på IcaMaxi, Skövde)
"Vi har tyskt eller svenskt, det tyska är billigare"
"Då tar jag det tyska"

Nejnejnejnej, vad som helst men inte det Tyska, vad har Tyskland någonsin gett oss?
Visst, de var med och grundade EU, de har störst befolkning av EU-länderna, De är näst störst i världen på att producera humle och är känt för god Öl.
Jag erkänner att de har gett oss en del stjärnor som tex. Beethoven, Bach och Wagner. De har vunnit Shlagern två gånger (1982 samt 2010), gett oss synthmusik och hårdingar som Rammstein.
De har blivit världsmästare i fotboll tre gånger, är framgångsrika inom friidrotten och räknas som en av de ledande hästnationerna i både uppfödning och sport.

AND SO FUCKING WHAT?!? Om nu tyskland är så jävla underbart så kan du väl flytta dit Tantjävel?
Nu är vi i sverige, Vi är ett väldigt avlångt land med en vacker huvudstad, glada grisar, mjölkande kossor som hoppar och skuttar när de släpps ut på sommarbete, Vi har ABBA, Snabba cash, Milleniumtriologin, Agneta Sjödin, extrema bloggare och sist men inte minst Peter Settman som leder alla program på Tv.

Nu menar inte jag att låta elak mot Tyskland, men om nu deras kött är så mycket billigare så kan ni väl flytta dit och äta av det? Vad hände med att stötta fosterlandet, värna om miljön, älska sin nästa osv.?

Jag har en väldigt god vän som jag älskar att tala om detta med, jag själv är dålig på att minnas fakta om djur, köttproduktion, mjölkproduktion osv. Men hon har alltid tålamod med mig och alla mina frågor, hur dumma de än är!
Varje gång vi är i en butik, åker bil eller äter mat så brukar hon berätta för mig vilken typ av kossa som man vill avla på beroende på vad man vill få ut av den, att bregott inte bara består av mjölk från svenska djur utan även från tyska kossor (återigen, vad vill tyskarna oss?).
Jag blir alltid lika upprörd, varför vet jag inte? Kanske har det med att göra att jag är född och uppvuxen på landet och lika mycket som jag alltid har hatat det så älskar jag det, eller så kanske det beror på min mors eviga tjatande om den svenska kvalitén, eller så kanske det helt enkelt har att göra med om alla dessa fakta min kära vän alltid ger mig om alla regler och krav vi i sverige har om man jämför med de relativt slappa de har i många andra länder.

Hur som helst, när jag står på ica i charken och väntar på min rökta (SVENSKA, närproducerade) skinka så blir jag alldeles svettig på läppen när jag tittar på denna tant som helt nonchalant struntar i att stötta Sverige när hon har ett ypperligt tillfälle att göra det.

Jag är inte konservativ på något vis, jag är för utveckling och förändring, men det finns en punkt som ligger alldeles för nära hjärtat för att jag ska ignorera den, och det är just lantbruk och köttproduktion, jag älskar (i smyg förstås) när de ekologiska grisarna släpps ut och skuttar, det värmer i mitt hjärta när jag känner lukten av gödsel på åkrarna för det är hemma!
Jag blir lycklig när jag går på Coop och ser att de satsar stenhårt på lokalproducerade produkter, det står på mjölkförpackningen att mjölken kommer ifrån kor i skaraborg, för då kan jag när vi sitter i bilen till Mariestad titta på alla gårdar och kossor vi passerar på de tre milen vi har dit och tänka att "åh den där kossan är nog en glad kossa". Jag anser att det är min förbannade plikt att se till så att de där kossorna får fortsätta vara glada kossor genom att stötta deras ägare!

Visst. man kan alltid göra lite mer, en kan inte göra allt men alla kan göra något osv.osv.osv. Jag är inte great på alla sätt och vis, då jag är väldigt dåligt upplyst, kanske jag målar upp min lilla idyll av glada kossor själv, men vem målar inte upp låtsasidyller för att själva må bättre?

Jag har sett vilket slit det är, hur mycket skit man kan få, men jag har även sett glädjen och lyckan när allting går vägen! Det enda jag egentligen vet är att jag känner mig lite smutsig om det står ursprung danmark (tyskland, irland osv.) på mina köttförpackningar, visst det är en kostnadsfråga men i ärlighetens namn så vill jag inte äta fläskfilé alls om det inte är en svensk köttråvara (Förlåt mamma, jag borde äta ekologiskt men jag har inte kommit riktigt dit ÄN). Det spelar ingen roll hur mycket svennebanan framför mig i köttdisken står och noggrant (med svetten i pannan) väljer och vrakar bland de danska filéerna som är det enda med extraextra billigt superpris för att kunna frysa in och ta upp under alla de miljoner grillkvällar som stundar i sommar, jag känner mig smutsig och äcklig som ens tittar på priset. 

Tack men nejtack, jag är hellre utan!  

Om du orkat läsa hela vägen hit (Vilken jag är rätt säker på att bara min gode informativa vän gjort), så vill jag säga Tack för ordet då! och krossa tyskland!


Vår och översvämning i mitt hjärta


Ekologi i högsta grad (för hundra år sedan då pixlar inte var uppfunna!)


Vårteckensdokumentering


Sverige


Gränsen mellan Sverige och Norge


Rättvik

Tradition


En riktig kaxig skansen-Älg

2 kommentarer

jenny

26 May 2011 17:17

Jag visste inte att du hade så starka känslor för svenska livsmedel. Jag har en faster som skulle bli tårögd av glädje om hon läste detta.. (Tilda tycker inte heller om Tyskland, men det är mer av hockeyskäl)

C

03 Jun 2011 09:19

sluta få mig att sakna dig mer / Bonebreaker

Kommentera

Publiceras ej