Semester!

0kommentarer

Nu är den här, semestern! Nu har jag visserligen varit ledig i tretton och en halv månad men ändå, för tillfället känns det som att livet är en konstant jour, jag och Astrid har varit ifrån varandra vid några få tillfällen, hon behöver tid och energi dygnet runt alla dagar om året, även om jag har turen att ha en väldigt engagerad far till barnet så är det trots allt jag och Astrid ensamma 10 timmar om dagen 5 dagar i veckan.

Jag har aldrig haft semester, längre ledigheter i olika perioder har självklart funnits, sommarlov, arbetslöshet, jobbperioder med schemalagd ledighet osv. Men aldrig en semester, aldrig den där rättigheten till att få vara ledig från någonting med betalt, rätt till att få vara ledig hela veckor som man själv haft en del i att få välja ut, alltid egenfinansierat med de älskvärda 12 procenten extra på lönen som man måste lägga undan till semesterdagar.

All kärlek till alla gamla kollegor som bevisat att lojalitet och gott uppförande lönar sig, de som låtit mig ändra om i scheman för att kunna få de där lediga dagarna att kännas lite som "semester". De som vissa gånger beordrat mig att vara ledig efter intensiva perioder med nästintill olagliga mängder arbetspass följt av veckor med gapande hål av tomhet när ingen behöver en springvikarie.

Om två år så hoppas jag att jag uppnått en position som ger mig rättigheter, om inte då så iallafall om tre år, det här med syskon kommer få dröja tills Astrid har två föräldrar med varsitt riktigt arbete. Vi får se vad som händer, det ska bli väldigt spännande att se vart jag hamnar och den dagen jag går på min första verkligen riktiga semester så ska jag fira ytterligare ett steg i svenssonlivet.

Men nu, i en ljuv vecka ska jag åka bort och göra en massa roligheter på en ö i Östersjön, semester!

Vi kickstartar med att ha pannkaksfredag med Klaraklara_klara och tänka över ifall det vore dags att börja packa lite. Men först tvätta håret, det var en vecka sen sist!

(Astrid har börjat äta på sina fötter, eller på fötter överlag,ibland ger hon sig på mina också. Igår när Daniel duschade efter jobbet så bröt Astrid ihop och stod och bankade på dörren och grät. Imorse skjutsade vi Daniel till jobbet, Astrid somnade i bilen hem)

Kommentera

Publiceras ej