Döden döden döden

0kommentarer

I tisdags skrev jag ett prov, det tog fyra timmar och gav mig nackspärr. Igår hämtade jag Astrid tidigare på dagis och vi for upp till centrum och hängde en sväng. Idag har hela dagen handlat om döden.

Imorse fick jag besked om att släktens obesegrade matriark gått ur tiden efter en tids sjukhusvistelse. Ingenting chockerande egentligen för är man 96 år med cancer och ett trasigt hjärta så är inte slutet långt borta. Men det suger, det suger och är sämst att den enda personen i världen som var stark som en björn och helt odödlig nu har lämnat oss. 
Värre är det att veta hur man dör, vad som händer i kroppen, vad en cheyne stokes andning är, att organen lägger av, att fingrarna blir cyanotiska och kroppen marmorerar bit för bit. Än värre är det att veta sånt när någon en känner dör.

Men bäst är det att veta att en basal palliativa vård tillämpas överallt (bör tillämpas men tyvärr har även solen fläckar men vi jobbar på det!) Att det i slutskedet är någon där som tar bort det onda och lindrar alla symtom. Men det suger. Det suger att jag inte på hela veckan gett mig tid att vara lite jävla ledsen. Att jag bara fortsatte leva som om livet är en självklarhet.

Dagen har mest handlat om döden då jag haft palliativ vård på schemat 9-15.15. Att vi just idag talade om hörnsten 4 - anhörigvård. Hur det är att vårda barn som anhöriga till patienter som dör, höra barns tankar om att en mamma har dött. Att vi det sista vi gjorde var att prata om aktiv och passiv dödshjälp och att vi därmed även såg en film om exit i Schweiz och pratade om för och nackdelar med att kunna bestämma över sin egen död.

Avslutade dagen med att skriva på ett grupparbete, där gruppen inte var helt närvarande och jag mest trött. Pratade med en norrlänning som med rungande mjuk dialekt vaggade in min hjärna i trygghet. Vid halv sex gav vi upp, vi satt båda i samma båt, ensamma med varsitt grupparbete och samtalen gled mest över på annat. Hon skjutsade hem mig och jag ligger nu i soffan och äter godis.

Imorgon börjar vi om men just nu har jag schemalagd sorg, saknad och ledsamhet över att det var sju månader sedan jag såg matriarken. Den hetsiga, skällande men samtidigt varma och omtänksamma tant som hela mitt liv bara varit där. Matat oss med fet mat, skrikit på oss att äta mera, haft kalas för halva Stockholm, orkat år ut och år in trots att livet serverat henne en busslast av svårigheter och orättvisor. Inspirerat oss andra och alltid varit ett ämne vid matbordet när vi försökt bräcka varandra i knäppa historier vi varit med om i hennes sällskap.

Ibland behöver man få vara lite jävla ledsen trots att döden är väntad.



Kommentera

Publiceras ej