En sån där dag

0kommentarer

Ni vet hur det kan vara ibland, när man kliver upp på morgonen och känner sig väldigt pigg. När man bestämmer sig för att plocka undan julsakerna och några timmar senare finner sig själv i köket och har plockat isär köksfläkten.

Idag var en sån dag.

Från början: vår fläkt har aldrig fungerat, vi har bara accepterat det och tänkt att vi ändå ska byta fläkt när vi gör om i köket och lite funkar fläkten så man märker det inte så mycket. Sen för några veckor sedan när besök var här så fick vi tipset om att vi förmodligen har en kolfilterfläkt (något vi aldrig brytt oss i att faktiskt kolla trots att det tar ca två sekunder men fläkten fungerar ju inte). Nåväl, jag plockade undan julen här hemma idag, av bara farten åkte gardinerna ner och det mesta bytte plats. Daniel kom upp och vi åt väldigt sen frukost, då tänkte jag att jag bara ska plocka ur persiennerna ur fönstren i köket eftersom de är trasiga och fula och bara irriterar mig. När jag plockade ur persiennerna så var fönstren tvugna att bli tvättade också, och dammade och torkade. När jag ändå stod på en pall i köket så kunde det inte skada att öppna skåpet till fläkten och bara dammsuga lite.
Daniel tog ned städlådan där det gått läck på en flaska så jag städade ut lådan och lade allt på tork innan dammsugningen av fläkten. Det låg en skruvmejsel i köket, det satt tre skruvar på fläkten och öppnar man inte så får man inte veta hur det ser ut.

Sen är det bara ett svart hål i minnet och helt plötsligt så stod jag och skrubbade delar till fläkten med grönsåpa och en handduk, händerna var täckta av flott och fett och klockan hade blivit eftermiddag.

Lång historia kort, fläkten fungerar nu. Det är en kolfilterfläkt och nya filter är på väg hem till mig med posten och jag ska ha en ny fläkt när vi byter spis/ugn och diskbänkar för det var ett rent missnöje att gräva runt där uppe idag då allt var inknölat och svårt att hantera. Själva fläkten gick inte ens att ta bort för jag hade helst velat diska bladen till den också för även de var täckta av flera års flott.

Men ni känns hemmet åter igen lite renare, lite bättre och även om det önskas nya gardiner överallt så känns det bra!

Tog inga bilder på dagens arbete, men har inte tömt telefonen på tre månader så jag kan bjuda på lite äldre bilder 
Astrids fotomin.

Så mycket bilder det finns på barnet och hennes bordsskick alltså!
Ibland, det händer inte ofta alltså! Men ibland så sover vårt lilla barn hos sin farmor och farfar och helt plötsligt så får man smak av hur livet var en gång innan man gick på denna 24/7 jour som kräver dålig sömn, tidigt sänggående, tidig uppgång, ständig oro, ont i öronen, stress i magen och ständigt publik vid toabesök.
Då hinner vi för övrigt pussas.
Vincent har varit en tvärhand lång, tänk vad tiden gör med barnen! Nu är han både lång och stabil.

Grisbebisen som hipster.
Precis innan Daniel åkte ifrån oss i november

Lussebullekaoset. Svårt att tänka sig att jag för en månad sen boade in mig i december, pyntade, tände ljus och bakade när jag idag bara ville kräkas lite på allt pynt och elände!
När vi bytte lakan sist så hämtade Astrid sin bok och lade sig på tvätten och låg. Boken heter "BIMBO bakslaget" fantastiskt läsning för en 1,5åring
Blir lika förvånad varje gång jag sätter på henne kläder i strl 86 och de sitter bra. Strl 86 är jättelångt och stort! Men tydligen så har hon bestämt sig för att bli lång vår unge.

Ja men sådär, nu ska jag bara vika tvätt, vänta på tvättmaskinen som är igång, hänga tvätt och sen sova.

Kommentera

Publiceras ej